Efektivní soulad 

Na stejné vlně

Žižkovský byt v činžovním domě se proměnil v moderní nadčasové bydlení také díky jasné představě majitelů i absolutní shodě mezi nimi a architektem.
text redakce foto Robert Žákovič

 

Příliš vysoké stropy mohou opticky snížit podsvícené podhledy.

„Tentokrát šlo o rozsáhlou rekonstrukci, při které se úplně změnila dispozice bytu, a kromě nosných příček nezůstalo nic na původním místě. Zařizování jsme měli jednodušší v tom, že zrekonstruovaný holobyt měl na základě námi dodané dokumentace připravené veškeré elektroinstalace, a to včetně stropního odtahu odsavače a osvětlení,“ říká na úvod Petr Hodan ze studia ZAKI design. Základními dispozičními požadavky mladého páru byla velká obytná místnost s kuchyní a jídelnou, dále samostatná šatna a komora, dvě koupelny, ložnice, velká vstupní hala a dětský pokoj. Dalším zadáním bylo moderní zařízení s použitím kvalitních materiálů a tmavších barev.

 

Odrazili se od kuchyně

Dominantou bytu je velká místnost s obloukovým průčelím vyplněným velkými okny s výhledem do za- hrady. V tomto hlavním obytném prostoru se vaří, stoluje i relaxuje. Díky dostatku světla si sem majitelé mohli dovolit umístit kuchyňskou sestavu z dubo- vé dýhy mořené do odstínu tmavého dřeva wenge. Kuchyňský prostor vymezuje plně vybavený varný ostrůvek. K přípravě pokrmů ho předurčuje indukč- ní sklokeramická varná deska a stropní odsavač, k barovému posezení zve vyvýšený pult ostrůvku a dvě barové židle. Střed místnosti vyplňuje jídelní stůl s nenápadnými židlemi z transparentního plas- tu. Kovové postranní rámy stolu se skvěle doplňují s podnožím židlí i kovovými úchytkami kuchyně a skříněk v obývací části. Kontrastem ke kuchyni v tmavých tónech je sedací souprava z bílé kůže. „Aby nepůsobila jako masivní bílý kus nábytku, rozčlenili jsme ji poličkami a rohovým stolkem opět v odstínu wenge“, odhaluje nápad architekt. Nábytek v obývací části pojali velmi jednoduše. Sezení doplňuje bílý konferenční stolek se skleněnou deskou, protilehlou stěnu vyplňuje sestava bílých skříněk a tmavých polic, ve středu je umístěný panel s vestavěnou televizí a prakticky schovanou kabeláží.

 

Ze starého do nového

Jediné, co si majitelé z původního bytu převezli, byla postel, se kterou už počítali do nového byd- lení. Čalounění postele do geometrických obraz- ců posloužilo jako inspirace k dalším krokům. „Abychom prostoru dali vtip, vymysleli jsme si motiv hnědých a bílých kostek, který se promítá na protilehlých zdech. Světle hnědé pruhy zase opticky člení plochu skříněk do bílých čtverců a obdélníků,“ popisuje architekt. Velká hnědá kostka na zdi naproti posteli je i praktickým prvkem, neboť slouží jako nosný panel pro televizi a police, dále jako skrýš pro přívodní kabely.

 

Velké zrcadlo pro ženu

Obě koupelny jsou laděné do stejného stylu, lišit se mělo zařízení. Do pánské koupelny přišel sprchový kout s masážním sprchovým panelem a designovým odtokovým kanálkem místo klasické vaničky. Dále si muž vystačil s umyvadlem, toaletou, umyvadlovou a zrcadlovou skříňkou. Požadavky na dámskou koupelnu byly vyšší. Kromě vany, toalety a umyvadla se zásadně řešila zrcadla s osvětlením.

 

Jednoticí prvky

Materiály zvolili tak, aby interiér působil jednotně, ale přitom byly jasně vymezené jednotlivé funkční zóny. Ve vstupní hale a v kuchyňské části hlavní velké místnosti použili světlou lesklou dlažbu, kterou doplňuje dřevěná plovoucí podlaha. Stejnou barvu má i plovoucí podlaha v ložnici. Dalším jed- noticím prvkem je kámen. Béžová žula kryje pracovní desku varného ostrůvku, přírodní křemenec v podobném odstínu vyplňuje část zdi v kuchyni i obývací části. Požadavek na tmavší barvy splňuje nábytek v odstínu wenge. Kontrastem k tmavému dřevu jsou bílé nábytkové moduly, které celý interiér odlehčují. „Veškerý nábytek vyrábělo naše studio, což mělo výhodu i v tom, že jsme ho ušili přesně na míru majitelům i prostoru,“ uzavírá Petr Hodan.